Spraakmakers in Muziekcentrum Enschede

Wat heeft Schumann te maken met de intelligentie van bomen? Wat heeft Haydn van doen met fair pay? Wat op het eerste gezicht onverenigbaar lijkt, blijkt toch met elkaar te maken.

SPRAAKMAKERS is een gloednieuwe reizende concertreeks die klassieke muziek combineert met verhalen van nu. SPRAAKMAKERS verbindt de stem van bekende meestervertellers Pierre Bokma, Jade Olieberg en Ramsey Nasr met de muziek van Nederlandse topensembles. Samen smeden zij prikkelende verhalen over de wereld van vandaag en bijpassende klassieke muziekwerken tot één nieuwe vertelling. Tegelijkertijd verteld én gespeeld, als een theatraal muziekverhaal. De Vlaamse theatermaker Lucas De Man is flamboyant gastheer en betrekt het publiek tijdens een theatrale avond die vele verrassingen kent. SPRAAKMAKERS is voor iedereen die het verhaal en de betekenis zoekt in klassieke muziek.

Prikkelende of vermakelijke verhalen over actuele thema’s − denk aan fair pay, de vierde feministische golf of de intelligentie van bomen – combineert SPRAAKMAKERS met klassieke muziekwerken die hier net zo goed over gaan. Nederlandse topacteurs voegen hun stem als extra verhaallijn toe aan de muziek en verbinden zo het werk met het hier en nu. Het verhaal voedt de muziek en de muziek het verhaal. Zo laat SPRAAKMAKERS muziek van lang geleden opnieuw relevant klinken in de wereld van nu.

SPRAAKMAKERS bestaat uit drie miniconcerten op één avond met verrassingsoptredens en pauze tussendoor. SPRAAKMAKERS is een initiatief van cultureel ondernemer Johan Idema, in samenwerking met creatief producent Frank Veenstra.
_______________________________________________

Speellijst:
di 22 maart 19.30u – Flint, Amersfoort
wo 23 maart 19.30u – Het Concertgebouw, Amsterdam
do 24 maart 19.30u – Musis & Stadstheater, Arnhem
vr 25 maart 19.30u – Nieuwe Kerk, Den Haag
za 26 maart 19.30u – Muziekcentrum Enschede
zo 27 maart 14.15u – Muziekgebouw Eindhoven

_______________________________________________

SPRAAKMAKERS: de drie miniconcerten

Fair pay
Pierre Bokma – Ragazze Quartet
Om de kost te verdienen nam Joseph Haydn elk baantje aan en speelde hij mee in ieder ensemble dat hem wilde. Dat maakt Haydn misschien wel de eerste zzp-er ooit, een even eervolle als dubieuze titel. Want ondanks onze huidige welvaart, lijkt er aan de financiële situatie van kunstenaars weinig veranderd. In Fair pay vertelt acteur Pierre Bokma aan de hand van Haydns Strijkkwartet opus 64 no. 5 ‘De nachtegaal’, uitgevoerd door het Ragazze Quartet, een verhaal over gelijkwaardige beloning. Een verhaal over de (economische) waardering van talent en kunst én over de waarde van de musici waar u op dat moment naar luistert.

Vrije Vrouwelijkheid
Jade Olieberg – Holland Baroque & Bastarda Trio
In een vierde, opmerkelijke feministische golf ontwikkelt zich een nieuw bewustzijn over vrouwelijke autonomie. Angela Merkel toont leiderschap, waarbij vrouw-zijn losstaat van pleasen. Supersterren als Beyoncé en Billie Eilish manifesteren zich als vrouwen die verleidelijk, krachtig én zelfverzekerd zijn. Ook hun uitdagende verschijning maakt deel uit van het hernieuwde feminisme. Verrassend genoeg kent dit gedachtegoed twee verre voorgangers: mystici Hadewijch en Hildegard von Bingen. Ook zij waren, in de Middeleeuwen vertegenwoordigers van een autonoom, seksueel bewust en ‘inclusief’ feminisme. Ze schreven hun boeken en muziek onafhankelijk van mannen: een unicum in die tijd. In Vrije Vrouwelijkheid combineren actrice Jade Olieberg en Holland Baroque samen met het Poolse Bastarda Trio de ideeën en muziek van Hadewijch en van Von Bingen tot een prikkelend verhaal over spiritualiteit, sensualiteit en autonomie van de vrouw. Vrije Vrouwelijkheid werd geschreven door auteur en performer Elfie Tromp.

Wood wide web
Ramsey Nasr – Calefax Rietkwintet
In het bos gebeuren spannende dingen. Bomen praten met elkaar, ze blijken gevoelens en een geheugen te hebben. Ondergronds wisselen ze stoffen uit via een bosomvattend netwerk van schimmeldraden, het internet van bomen. Bomen beschouwen als organismen – onze kennis hierover groeit en het idee wint aan erkenning. Ook in Robert Schumann’s Waldszenen staat het bos centraal. Maar wie dit bos opvat als een wood wide web, luistert heel anders naar de muziek. Door onze relatie met schorshuiden centraal te stellen, maken acteur Ramsey Nasr en rietkwintet Calefax van Waldszenen een hyperactueel, holistisch verhaal. Een vertelling over de oeroude, organische intelligentie van bomen en ons verlangen hiernaar in een steeds vluchtiger, digitale samenleving.