Bibliotheek Enschede opent Informatiepunt Digitale Overheid

Heeft u vragen over de overheid? Het Informatiepunt Digitale Overheid helpt u verder

Op 7 september opent de Bibliotheek Enschede het IDO, het Informatiepunt Digitale Overheid.

Zaken regelen met de overheid: het gebeurt steeds vaker op de computer via internet. Bijvoorbeeld zorgtoeslag aanvragen. Werk zoeken. Een woning zoeken. Een rijbewijs verlengen. Of een afspraak maken bij de gemeente. Daarvoor moet u wel kunnen omgaan met een computer en een DigiD kunnen aanvragen.

Veel mensen vinden dit nog lastig. Maar als u eenmaal weet hoe het werkt via de computer, is het misschien minder moeilijk dan u eerst dacht. Vaak heeft u dan ook sneller antwoord. Soms zelfs meteen.

Wilt u iets regelen via de computer en kunt u wel wat hulp gebruiken? Wilt u zelf beter leren omgaan met de websites van de overheid? Of kent u iemand die wel wat hulp kan gebruiken? Ga dan naar het Informatiepunt Digitale Overheid in de Bibliotheek. Hier luisteren we naar uw vraag en denken met u mee. We geven u direct informatie waarmee u verder kunt. Of verwijzen u door naar de juiste organisatie. U kunt ook gratis computercursussen volgen, zodat u voortaan zelf dingen kunt regelen met de overheid via de computer.

“De computer gebruiken kan lastig zijn voor ouderen, maar ook jongeren die goed overweg kunnen met sociale media vinden bijvoorbeeld het aanvragen van een DigiD ingewikkeld,” licht Marcel Bok (Programmacoördinator van de Bibliotheek Enschede) toe. “De beschikbare uitleg hierover is voor sommige mensen te complex. Er is een plek nodig waar mensen persoonlijk te woord gestaan worden.”

“De gemeente moedigt dit initiatief aan,” zegt Didre Schutte, beleidsmedewerker bij de gemeente Enschede. “We werken aan het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van onze digitale dienstverlening, maar extra hulp is altijd welkom.”

U bent welkom zonder afspraak. U hoeft geen lid te zijn van de Bibliotheek. De hulp is gratis.

Het IDO is elke dinsdag geopend vanaf 7 september, van 9.30u tot 12.30u.